אבחון ארגוני

רובנו חווים בחיינו אירועים משמעותיים: חתונה, מעבר דירה, קניית מכונית משפחתית, בחירת מוסד לימודים, ועוד. בכל אחד מהאירועים האלו אנו מגיעים אל הבחירה הנכונה אחרי שביצענו סקרים אישיים לגבי מה טוב לנו ומה לא.
כמו האירועים האישיים – כך גם בניית עסק. כל עסק באשר הוא, יהיה זקוק לביצוע מקיף של מחקר-אבחון וייעוץ לפני הקמתו, ובמהלך חייו. לפעילות זו קוראים אבחון ארגוני.
אם נפשט, נוכל לדעת ש אבחון ארגוני הינו מושג הבא לתאר את תהליך הבדיקה האיתור והמיפוי של העסק, נכון לזמן נתון. את ה אבחון ארגוני ניתן לעשות בכל נקודת חיים של העסק, אך לרוב הוא נעשה בתחילה, ולאחר כמה חודשים בהמשכים.

אבחון ארגוני מתמקד בכמה גורמים עיקריים:

1. מהם התהליכים הייחודיים שמבדלים את העסק הקיים מעסקים אחרים? האם הם פועלים בצורה שמשרתת את הארגון?
2. מהם המעלות של הארגון? במה הוא חזק מהשאר? וכמובן – מהם חולשותיו.
3. מהן הפעילויות שהעסק מבצע בחייו? האם אותן פעילויות עסקיות מביאות לרווח או להפסדים
4. מהו הליך האקלים הארגוני, ולאן הוא זורם
5. כיצד מתבטא הקשר הישיר של העסק מול ספקים חיצוניים, ארגונים אחרים, הלקוחות שלו?
6. כיצד באים לידי ביטוי הקשרים הפנים ארגוניים בתוך החברה והאם ניתן לשפר אותם?

כמו שראינו, מטרת אבחון ארגוני הוא לתת מענה לשאלות הנ"ל ועוד. בעצם לאחר שנבצע את הסריקה הזאת נקבל תמונת מצב עדכנית נכון למצב הנוכחי. לאחר מכן נוכל באמצעות אבחון ארגוני להבין מהן דרכי הפעולה אותם נבצע לשם השגת תמונת מצב עתידית שונה וחיובית מכפי שקיימת היום.

הדרכים לפתרון ומענה על השאלות ששאלנו רבות הן. נציין כמה מהן:

1. דיאגנוזה, ניתוח ומשוב – בשלב אבחון ארגוני נאבחן את המצב הקיים, אך בשלבים הבאים נתחיל בניתוח הבעיות, כיצד צצו, וכיצד עלינו לטפל בהן. המשוב שנקבל יוביל אותנו לפיתרון ק' ומהיר בנושא.
2. ראיונות אישיים, וקבוצות מיקוד – בבואנו להבין מהי חומרת המצב מבחינת העובדים, הספקים וכו' נבצע ראיונות עמם, ונעשה גם סקר שוק מול הגורמים הסביבתיים איתם אנו נמצאים באינטראקציה. כך נוכל למעשה להבין את המצב הקיים ולשפר ולייעל תהליכי עבודה מולם.
3. "אנתרופולוגיה" – עלינו להבין מהם הלך הרוחות הנושבים בעסק שלנו. יש לדעת היטב מה מצב הרוח בקרב העובדים, אך לא רק. גם בעיני בעל העסק. אבחון ארגוני ייהיה יעיל אם יכיר וידע לזהות את העסק כמו את כף ידו. הכרה מעמיקה של העסק שלך תקרב מאוד לפתרון של הבעיות הקיימות
4. הטמעת השינויים שהועלו. השלב החשוב ביותר לבסוף יהיה יישום ההמלצות, לא ניתן להיסתפק רק ביעוץ עסקי. כל מה שהוזכר לעיל הוא חומר תיאורטי בלבד. אך אנו מעוניינים בשינוי אמיתי בשטח. לכן יש להטמיע את השינויים המדוברים בצורה כרונולוגית, עם קביעת לוחות זמנים ברורים, שיהיו מוסכמים על כל הצדדים הפועלים.