שכירים, קבלני משנה, זכיינים או אולי שותפים

כמעט כל עסק קטן ובינוני המעוניין לגדול ולצמוח חייב לשלב בעסק  אנשים שיעזרו לו במשימות ההולכות וגדלות במסע לשיפור תוצאות העסק.

תחום כוח האדם או העובדים בעסק הנו גורם משמעותי ליכולת של העסק הן לשרוד מחד ולצמוח מאידך. בשבוע שעבר ליהי ואנכי ועוד זוג הגענו למסעדה בתל אביב. במפתן המסעדה קיבל אותנו איש עם חיוך גדול על פניו. במהלך שיחה שגרתית שאלתי את תפקידו בכוח והוא ענה שהוא הבעלים. שאלתי אותו כמה שנים המסעדה פועלת והוא ציין מעל לעשור. וואו אמרתי כל כך הרבה שנים ועדין אתה ממשיך לחייך… שאלתי אותו מה גורם לו לחייך כל כך הרבה והוא ישר ציין שתי סיבות אחת מרכזית – הצוות שנמצא איתו שנים רבות ומאפשר לו שקט ויכולת לסמוך על עובדים טובים המצעידים את המסעדה לתוצאה טובה והסיבה השנייה שחיוך לא עולה כסף והוא עושה רק טוב לאנשים שבדרך כלל נדבקים ומתחילים גם לחייך.

במהלך השנים האחרונות אני פוגש אלפי בעלי עסקים המתמודדים ברצון לחיות חיים טובים ושקטים עם תזרים טוב של רווח. בסך הכול הם הגיעו לתחום העיסוק בדרך כלל כהגשמת חלום ורצון לממש יכולות אישיות שהתפתחו מתחביב למקצוע.

בעלי העסקים מתחלקים לשנים. אלה שאינם יודעים להתנהל עסקית וכאלה שמנהלים מצוין את עצמם.

לקבוצה הראשונה, במקרים רבים בעלי העסקים לא מסוגלים לנהל את עצמם ולייצר הגדרת תפקיד מדויקת עם תהליכי עבודה, שיטות ונהלים מדויקים. כולל הגדרת יעדים ברורים ומטרות ביצוע. אין מה לדבר על מדידה ובקרה קבועה של התוצאות.

איך אפשר לבקש מבעל עסק שאינו ממקסם ואינו יעיל בעצמו שידע להנחיל לאחר כלומר לעובדים אחרים איך להיות יעיל. בעל הבית שאינו יעיל וכנראה גם לא שיטתי לא ידע להעביר תהליכים שיטתיים למען הצלחת תפוקות העובד.

הקבוצה השנייה יודעת לנהל מצוין את עצמה בצורה מרבית. מעבר להיותו בעל בית אחראי כלפי התוצאות הוא יודע לאזן  את הפעילות בין התחום המקצועי לניהול עסקי למען שיפור תוצאות מרביות. היכולת לקחת משהו שלנו הולך בקלות ולתרגם או לשכפל לאחרים לעיתיים מורכב ולא כזה פשוט. נדרש להבנות תהליך, הבנה וירידה לפרטים וכלים מעשיים שיאפשרו לעובד להגיע לחוף מבטחים.

המשותף לשתי הקבוצות הוא ששניהם בדרך כלל לוקים בחסר בניהול עובדים ויכולת לייצר קבוצה הטובה מאדם הבודד שהנו יעיל ובעלות תועלת מייצר רווח גבוה יותר.

הקבוצה הראשונה איננה יודעת להנחיל הגדרות ותהליכי עבודה לעובדים לידיהם להצלחת הביצועים של העובד.

הקבוצה השנייה לעיתיים לא מסוגלת לתרגם את היכולות המעולות של בעל הבית ולהביא את העובדים ליד להתנהל בדרך דומה למען הצלחתם במסגרת העבודה.

היכולת לקחת את הקופסא השחורה של בעל הבית או כל עובד מוצלח אחר ולשרבט מודל בו כל עובד יצליח איננו פשוט ולראיה גם לא ממש מצליח בפועל.

בשורה התחתונה אחד האתגרים הגדולים של כל בעל עסק הוא איך לוקחים עובדים והופכים את one man show לקבוצה המצליחה להפיק מאחד פלוס אחד או יותר מסכום המספרי המצופה. כקבוצה אנו רוצים להשיג הרבה יותר ולגרום לארגון להפיק הרבה יותר כתוצאה מכך שיש מספר עובדים העוזרים ליעל תהליכים ולהשיג תוצאה מרבית מכל תהליך שאולי מתבצע או לא בארגון ולא מספיק יעיל וממקסם את הפוטנציאל.

שאלה מרכזית העומדת לפני כל עסק קטן ובינוני המעוניין לצמוח ולגדול ורוצה לגייס עובדים או עוד עובדים היא האם להעסיק עובד בשכר על  pay roll או לבנות מודל עם גורמים חיצונים היכולים לתת מענה מצוין לא פחות טוב מעובד בתוך הבית עם קישורים ויתכן עם מוטיבציה גבוהה יותר.

היתרון בלהעסיק גורם חיצוני רב כגון שאם אין עבודה אין תשלום קבוע, מקצועיות, יכולת התאמה מירבי של הגורם החיצוני ועוד. מצד שני הנאמנות וחוסר מחויבות יכולה להיות בעוכרי התוצאה.

לאורך השנים הקמנו מאות מערכות של גורמי חוץ בעסקים קטנים.

בזכיינות, מפיצי משנה, שותפויות, מפיצים ועוד פלטפורמות שונות..

אם ישאלו אותי מה התשובה הנכונה לעסק הספציפי אומר את התשובה הבאה שלא תפתיע את מי שמכיר אותי.

אין תשובה אחת נכונה והתשובה הטובה ביותר או המודל הנכון ביותר טמונה בבחינה של בניית תהליך עסקי הבוחן את החלופות ובודק את היתרונות וחסרונות ומצביע על התשובה הכלכלית והנכונה ביותר לבעל הבית.

רבות נדון בשנה הקרובה או יותר נכון בשנים הבאות בסוגיה המאד דרמטית לשיפור איכות החיים האישית והכלכלית בעסק שמקורה בשילוב אנשים שיתמכו במסע להצלחה.

העולם ילך בעשור הקרוב למקור חיצוני ולשילוב כוחות עם גורמים שאינם עובדים בתוך הבית. בניית תהליך המגדיר את העובד כמרכז רווח ומשייט ר את הנתיב הקצר להצלחה יאפשר יצירת הסכם ותאום ציפיות עם כל אדם רלוונטי בסגירת הסכם מחייב ונכון לשני הצדדים.

העולם העסקי הולך ונעשה מאתגר יותר ויותר. התנהלות יעילה ונכונה בין ההוצאות והכנסות יצריך עסקים רבים לבנות צוות עובדים שותף ומחויב לתוצאה.

ללא שיטה ותרבות ארגונית היודעת לייצר שייכות, אופק מקצועי ותגמול מספק, שום עסק לא יוכל לייצר תוחלת ותפוקה מקסימלית מעובד.

יצירת גלגלי שיניים ושיטתיות ובניית מנגנון מחייב את שני הצדדים במתכונת כזאת או אחרת יאפשר מימוש ומקסום יכולות העובד למען העסק. במאמרים הבאים נתמקד בשיטות השונות ואפיון מתי כדי להשתמש בכל פורמט ופורמט היתרונות והחסרונות השונים.