יחסי ציבור גם לעסקים קטנים

כשאומרים יחסי ציבור לא מעט טועים לחשוב שמדובר בשירות המסופק לעסקים גדולים רווחיים, ושפעולת היח"צ מסתכמת בידיעות חדשותיות וסיקור אירועים נוצצים, אלא שיחצ"נות היא הרבה יותר מזה וכוללת גם: כיסוי וחשיפה תקשורתית, תוכן סלולרי, כתיבה שיווקית, קופירייטינג, הפצת ניוזלטרים ועוד.   

כל אלה הכרחיים לעסקים קטנים ובינוניים שאינם מכירים ומודעים לאפשרויות הרבות, לכלים העומדים לרשותם ולשפע ההזדמנויות הפתוחות בפניהם.

בניית תכנית יחצ"נות – מיהו הקהל שלכם?

עוד נגלה כי יחצנות טובה אינה אומרת בהכרח הוצאה כספית גדולה, אלא הבנה מעמיקה, תכנון ומחקר, הבנה מיהו קהל היעד, היכרות עם צרכיו ואופן ההתנהלות שלו.

השלב הראשון בתהליך היחצנות הוא לבחון לעומק את המטרה של יחסי הציבור. לרוב תהיה מטרה אחת: להעביר את המסר אודות השירות או המוצר אותו מספק העסק לקהל היעד הנזקק לו או רוצה אותו.
וכדי שכל זה יקרה, יש למפות ולהבין בדיוק מיהו קהל היעד. בשלב הזה נבין שזה ממש לא ברור מאליו.
ברגע שנדייק את קהל היעד נוכל גם לפנות אליו ולדייק את המסרים והאופן בו הם עוברים.
 

נדגיש כי קהלי היעד אינם רק הלקוחות הפוטנציאלים שמתעניינם בפעילות העסק, אלא כוללת גם את הקהילה המקומית, התקשורת המקומית (מקומונים למשל), המתחרים, העובדים בעסק ועוד. כל אחד מאלה שהוזכרו לעיל יכול להעביר הלאה את המסר, את המוצר הייחודי או השירות המיוחד אותו אתם מספקים.

הסוד ליחצנות טובה

מהו המסר?

השלב בו העסק מציב את היעדים שאותו הוא רוצה להשיג מעבודת יחצ"נות הינו חשוב, על מנת שבעתיד ניתן יהיה לבדוק האם העברת המסרים לאותו קהל יעד הצליחה.
כשיש קהל יש הצגה! וזה נכון ותקף גם לגבי העסק שלכם, לאחר שהבנו מיהו קהל היעד של העסק, נבחן מה נרצה להעביר לקהל הזה.
לעיתים זה ייראה לכם ברור מאליו – אבל המסר אינו בהכרח מה שאתם רוצים להעביר, אלא מה שהקהל שלכם רוצה לקבל ואיך הוא אוהב לקבל את המסרים! ברגע שתשכילו להבין זאת, המסר ייקלט.
איך המוצר או השירות שאתם מספקים יגיע לאותו קהל לקוחות בצורה הטובה ביותר הוא משהו שדורש חשיבה מעמיקה והבנת תנאי השטח.

באיזה אופן מועבר המסר?

האופציות להעברת המסר לקהל ספציפי הינן מגוונות ותלויות תקציב. זה יכול להיות באמצעות פרסום ידיעות וכתבות באתרי החדשות הגדולים, זה יכול להיות מועבר באמצעות עריכת סרטוני וידאו שמופצים ברחבי הרשת, באתר שמקודם לקהל יעד מסוים, בפרסום פוסטים ברשתות החברתיות, בהפצת ניוזלטר, בהפצת המוצר או השירות בקרב ידוענים ומובילי דעת קהל שיכתבו ויספרו הלאה למעריצים ולעוקבים שלהם, בהפקת אירוע גדול ומסוקר (אירוע השקה למשל) ועוד.

נדמה לכם שהעסק שלכם אינו מעניין במיוחד לאור העובדה שיש כמוכם לא מעט או שהוא לא מביא עימו בשורה מעניינת? (כגון סניף חדש של TNT או קסטרו למשל) אז קל וחומר שעליכם להיות מעניינים ויצירתיים בדרך בה תעבירו את הבשורה לקהל הלקוחות.
דוגמא: היה וחנות הבגדים החדשה שנפתחה בקניון תארגן אירוע השקה בו יקראו לנערים ונערות שמגיעים להציג את הבגדים בחנות בדרך של תצוגת אופנה, וכל אחד ואחת שיקחו בכך חלק, יקבלו את הבגד במתנה, אז החנות עצמה אולי לא מעניינת, אבל תצוגת אופנה כן, וללא ספק, יהיו לא מעט נערים ונערות אשר ירצו להשתתף.

דברים שרואים משם לא רואים מכאן…

יחצ"נות אם כך, איננה משימה פשוטה, גם כאשר נעזרים במשרד מקצועי. נדרשת עבודת הכנה והבנה של התהליכים, בחינת קהל היעד, המטרות והיעדים, התקציב והמשאבים העומדים לרשות העסק. 
דברים שרואים משם – לא תמיד רואים מכאן, ולפיכך מומלץ ורצוי להיעזר ביועץ עסקי מיומן, מנוסה ואובייקטיבי, יועץ שיוכל לסייע לכל עסק לבנות את התכנית היחצ"נית המתאימה לו.
GPS לעסקים ליוותה ומלווה אלפי לקוחות מתחומים שונים בכל היבטי העסק. ליווי של יועץ עסקי, תעזור לכם לעשות את עבודת המיפוי הראשונית, הסדר וההבנה הבסיסית כדי שהתהליך יזרום לאחר מכן בקלות ובצורה אפקטיבית. בחינה מעמיקה של עין מקצועית חיצונית ואובייקטיבית היא הכרחית וחשובה בטרם ניגשים לעבודת היחצ"נות ובכלל.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך…

תפריט