מהי אסטרטגיה שיווקית?

עד לא מזמן כשדובר על שיווק, הכוונה הייתה לפרסום ולשיווק במספר מאד מצומצם של ערוצים: פליירים לחלוקה, רדיו, עיתונות כתובה, ולבעלי הממון גם פרסום טלוויזיה.

כיום המצב השתנה מהקצה אל הקצה. כידוע, האינטרנט תופס חלק נכבד מאוד מערוצי השיווק וכיום לא ניתן לפסוח עליו כאמצעי שיווק מספר אחד. כשבונים אסטרטגיה שיווקית לטווח ארוך מבינים כי ללא אתר/דף פייסבוק/ערוץ יוטיוב/פרסום בגוגל – אין טעם להיכנס לעולם תחרותי זה.

אז מה עושים בעידן בו ערוצי התקשורת עם קהלי היעד שלנו הוא כה רב, גדול, מסועף ומגוון?

ראשית, כשבונים אסטרטגיה שיווקית חשוב להיות ממוקדים! כל בעלי העסקים נאבקים כדי לשרוד, כל מי שעוסק בשיווק מרגיש את החרב מונפת מעל צווארו – מוטלת עליהם החובה להיות מתוחכמים ומתקדמים על מנת להשיג את המתחרים, לחשוב יצירתית כדי להיות ממותגים אחרת. 

יש שיגידו שהמדד לאסטרטגיה שיווקית טובה היא בכמה יעילה הדרך השיווקית שלך והאם היא עונה למטרות שהצבת.  ולכן אנחנו רואים חשיבות גדולה במיקוד המטרות, בהתוויית הדרך בצורה נכונה – בבניית אסטרטגיה שיווקית יעילה לטווח ארוך.   

 יש מגוון אסכולות ושיטות לבניית אסטרטגיה שיווקית נכונה – בסופו של דבר מה שנדרש מאותה אסטרטגיה שיווקית היא שתייצר מודעות לעסק, שתמכור את המוצר או השירות ושתפנה לעסק עוד ועוד לקוחות פוטנציאליים.  

לא מעט אנשים נוטים לטעות בין חדשנות וקידמה לבין אסטרטגיה. חדשנות היא בהחלט מצרך חיוני לעתיד העסק אולם, אסטרטגיה שיווקית אינה חדשנות. אסטרטגיה אמורה לענות על המטרה הספציפית שהוגדרה מראש ולהתאים לאני המאמין של העסק. עלינו להיות ממוקדים בבחירת קהל היעד, בבחירת הכלים השיווקיים הנכונים לאותו קהל יעד ולאותו מוצר אותו אנו מוכרים וכו'. 

הפוקוס העיקרי העומד במרכז האסטרטגיה השיווקית הוא ביצירת קמפיין שיווקי שיש בו מסר ברור ומזמין, כזה שיפנה בדיוק לאותו לקוח פוטנציאלי, יעניין אותו וכמובן יניע אותו לפעולה.

לבניית אסטרטגיה שיווקית מתאימה ומדויקת לעסק שלכם ישנה חשיבות גדולה ומטרתה היא לעזור בהשגת המטרות העסקיות ויצירת יתרון תחרותי וכמובן להשגת הצלחה עסקית שאליה אתם שואפים.

האסטרטגיה השיווקית הינה נגזרת מהתכנית העסקית של העסק שלכם, מכוונת לטווח הארוך והיא מפת הדרכים היישומית של העסק.

שלבים מרכזיים ביצירת אסטרטגיה שיווקית:

לפני שניגשים לגיבוש האסטרטגיה השיווקית יש לבצע מחקר, בחינה וניתוח פנימי של פעילות העסק. כמו כן, ניתוח לקוחות העסק, קהלי היעד, ניתוח סביבה חיצונית, ניתוח מתחרים  ועוד.

קיימות מגוון שיטות מחקר בהם נעזרים לביצוע הניתוח המנהלים העסקיים של GPS לעסקים לדוגמא: ניתוח SWOT, ניתוח חמשת הכוחות של פורטר , ניתוח תפיסתי, ניתוח פלח שוק, ניתוח פערים, ניתוח השפעה, ניתוח עקומת הניסיון, ניתוח PEST .

אחרי שלב הניתוח נוכל לעבור לשלב הצבת מטרות מדייקות וראליות. חשוב להקפיד להציב יעדים כמותיים ומדידים. בשלב הזה נבחן גם את  כל האלטרנטיבות לפעולה אשר עומדות בפנינו. נבחן כל חלופה לפי מספר  פרמטרים כגון מידת התאמה לפעילות העסק, כמות המשאבים שנצטרך להשקיע, רמת הסיכון ועוד.

לאחר בחינת האלטרנטיבות  נעבר לשלב בחירת אלטרנטיבה אשר אותה אנו נפתח לידיי תכנית שיווקית אשר תכלול את ערך והערכים של מוצר או השירות שלנו ללקוחות ואת הבידול שלו למול המתחרים. התוכנית תכלול גם את נושא מדיניות התמחור, ערוצי ההפצה, אופן  בנייה ותפעול של מערך המכירות  ולוחות זמנים של  ביצוע מהלכי השיווק .

צוות המנהלים העסקיים של GPS לעסקים מלווה את העסק בכל התהליך משלב המחקר עוזר לגבש אסטרטגיה שיווקית נכונה ומדויקת עבור העסק ומלווה את הלקוח עד ליישומה המלא בכל הערוצים הנבחרים.

ערוצי הפעילות וההפצה של אסטרטגיה שיווקית

בעבר בעל העסק היה צריך לבחור בין מספר מצומצם של ערוצי פרסום ושיווק שכללו פליירים לחלוקה, רדיו, עיתונות כתובה ולבעלי הממון גם טלוויזיה.
כיום המצב השתנה מקצה אל הקצה מספר ערוצי השיווק גדלו בצורה ניכרת בעקבות התפתחות של התחום הדיגיטלי וכיום לא ניתן לפסוח עליו כערוץ שיווק מוביל אשר כולל את הרשתות החברתיות, קמפיינים מגוונים ברשת, שיווק ישיר דיגיטלי באמצעות ניוזלטר ושיווק לנייד.

אז מה עושים בעידן בו ערוצי התקשורת עם קהלי היעד שלנו הם כה רבים, מסועפים ומגוונים?
ראשית, עלינו להיות ממוקדים בבחירת קהל היעד, בבחירת הכלים השיווקיים הנכונים לאותו קהל יעד ולאותו מוצר אותו אנו מוכרים.

הפוקוס העיקרי העומד במרכז האסטרטגיה השיווקית הוא ביצירת קמפיין שיווקי שיש בו מסר ברור ומזמין, כזה שיפנה בדיוק לאותו לקוח פוטנציאלי, יציג בפניו את הערך של השירות/מוצר שלנו וכמובן יניע אותו לפעולה.

.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך…

תפריט