בניית אסטרטגיה עסקית לעסק קטן ובינוני

  1. ראשי
  2. מידע שימושי
  3. בניית אסטרטגיה עסקית לעסק קטן ובינוני

טיפים לבניית אסטרטגיה עסקית לעסק קטן ובינוני

עד לפני עשור עסק קטן ובינוני התמקד בעיקר בתחום המקצועי. החלום שבגינו פתח בעל העסק את אותו עסק שאב אותו ואת כל משאבי העסק להתעסקות מלאה סביב העולם המקצועי של העסק.

אם נשאל בעל עסק, ולא משנה באיזה תחום, במה היה רוצה לעסוק במסגרת שעות העבודה בעסק שלו, התשובה תהיה מאוד זהה בקרב רובם, ירצו לפעול סביב הפעילות המקצועית – ביצוע השירות, הכנות ועבודה מול ספקים, הכשרות והדרכות, כיבוי שריפה בבעיות שירות עם לקוחות ועוד. 

הבעיות איתן מתמודד בעל עסק קטן או בינוני

בשנים האחרונות, לפעמים מכורך מציאות שנכפתה על בעלי העסקים ולפעמים מתוך הבנה לאן השוק הולך, בעלי עסקים מתחילים להתמחות ברבדים השונים של ניהול עסק למען הישרדות איתנה יותר.

בעיות כגון בעיות תזרמיות, מריבות מול הבנקים, בעיות גביה, תמחור ללא רווח, השקעות ללא תעדופים ועוד, הביאו חלק מבעלי העסקים לקחת אחריות כלפי מימוש החלום והפרנסה שלהם, להתעמק ולשים דגש על תהליכים שיביאו את העסק לתוצאה טובה יותר.

כמות כיבוי השריפות שבעלי העסקים נאלצים להתמודד איתם מתחילות מתחילות עוד ביסודות ובתשתיות הבסיסיות של העסק, כאשר היסודות והתשתיות לא מוקמות כראוי ועל בסיס אסטרטגיה מדוייקת, בעל העסק יבזבז את זמנו בכיבוי שריפות ולא יתעסק בפיתוח העסק. 

ניהול עסק בתקופה בה אנו חיים היום דורש בניית מודל עסקי או אסטרטגיה עסקית המתאימה את תמהיל המוצרים או השירותים לקהלי יעד רלוונטים.

עריכת שינוי מהותי בניהול העסק, כלומר הזזת הגבינה מאזור הנוחות ויצירת מערכת דינמית היכולה להשתנות מעת לעת, איננה דבר מובן מאליו ברוב העסקים הקטנים והבינונים.

לפני שיהיה מאוחר מדי ונאבד הזדמנויות או לא נמצה את הפוטנציאל האמיתי הקיים בעסק, מומלץ לכל עסק קטן ובינוני לעבור תהליך ייעוץ אסטרטגי לפני יישום טקטי כזה או אחר של שינוי.

בשוק קיימים חברות ייעוץ אסטרטגי רבות, כיצד בוחרים את חברת ייעוץ אסטרטגי המתאימה לעסק שלכם?

המפתח המרכזי ביותר בבחירת חברת ייעוץ אסטרטגי טמון במספר בדיקות שעליכם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים לעשות:

טיפים לבחירת חברת ייעוץ אסטרטגי

התמחות בייעוץ אסטרטגי לעסקים קטנים – האם לחברה או ליועץ יש ניסיון רב בפיתוח מודלים עסקים בתחום, יכולת מוכחת בפיתוח חברות קיימות והקמת חברות חדשות.

ניסיון בעולם העסקים הקטנים והבינונים – לעיתים חלק מחברות הייעוץ האסטרטגי מתמחות בייעוץ לארגונים בינוניים גדולים. המשמעות ואופן השירות אחרים לגמרי מעולם העסקים הקטנים.

יכולת מוכחת לשלב פיתוח אסטרטגי וטקטי – ניתן לראות פער גדול בין התוכניות לפיתוח מודל עסקי תיאורטי ליכולת ליישם בפועל. בעולם של העסקים הקטנים מומלץ שחברת הייעוץ האסטרטגי תלווה את העסק ביישום עצמו, בדיקת יכולות מוכחות ביישום תהליכים הינה קריטית להצלחת התהליך במסגרת השינוי.

התמחות בייעוץ אסטרטגי המבוסס בשלב הראשון על המשאבים הקיימים בארגון – עסק קטן ובינוני, גם אם נדרש לערוך שינויים ולעיתים כל מספר שנים, לא יכול להתחיל להשקיע השקעות ענק במונחים שלו. חלק מהשינויים מחויבים שיתבססו על המשאבים הקיימים – עובדים, מנהלים, שותפים וספקים, ציוד, מכונות, מוניטין, תשתיות שיווק ומכירה ועוד.

הכל מתחיל ונגמר בכסף – חברת ייעוץ אסטרטגי חייבת להתבסס ולהיות בעלת ידע והבנה מעמיקה בתחום הכספי. עסק הינו הלכה למעשה – הוצאות והכנסות והמטרה לאורך כל הדרך היא להרוויח כמה שיותר. פיתוח אסטרטגיה עסקית המתבססת על השקעות והוצאות גדולות לאורך כל הדרך, שלא תמיד יתמכו בהחזר השקעה תוך שנה עד שנתיים במקסימום אינו מודל ראוי ואחראי. בחינת הצדדים הכספים כולל בניית תמחור מוצרים, תקציב, תזרים מזומנים נכון הוא בסיס בניית המודל העסקי העתידי.

יכולת חשיבה ובחינה מערכתית ואסטרטגית – יכולת ראיה למרחקים, שילוב תהליכים מעולמות שונים, בניית מטריצה רב מימדית בניהול עסק, יכולת הסקת מסקנות על מגמות בשוק, היכולת להצליב מידע, לזקק אותו ולדעת מה היא החלופה הטובה ביותר שתשרת את העסק היא יכולות, ידע וניסיון רב שחברת ייעוץ אסטרטגי תדע וצריכה לעשות עבור העסק שלך.

רגישות, הקשבה ותבונה – פעילות אסטרטגית מדברת רבות על מספרים, מגמות והמון תהליכים, אך מעל הכל חייבת לראות את בעל העסק, צרכיו ורצונותיו, בטח בעולמם של העסקים הקטנים והבינונים. יכולת להסתכל למעמקי נשמתו של האדם ולזהות מה היה רוצה להשיג עוד חמש או עשר שנים.

בחירת החלופה האסטרטגית הראויה ביותר – ניהול המשלב הסתכלות פנימה והחוצה לשוק, עיבוד נתונים ומדדים, הסתכלות על המשאבים הקיימים והתהליכים המתקיימים בעסק ובניית מסלול מהיר ויעיל יותר לתוצאות עתידיות טובות יותר, הם מן הנדרש מחברות ייעוץ אסטרטגי המנהלות תהליך מול עסק קטן ובינוני.

איך GPS לעסקים יכולה לעזור לך?

חברת GPS לעסקים המלווה משנת 2000 מאות רבות של עסקים קטנים ובינוניים להצלחה עסקית, מתמקדת מעל הכל בבניית מודל עסקי איתן שישרת את המטרות והיעדים של בעל העסק – את החזון האישי שלפעמים איננו קיים, שינוי הרגלים מהישרדות וכיבוי שריפות אינסופי למנהיגות, תוצאות ורווח משמעותי.

GPS לעסקים מלווה כיום מאות עסקים בחמישים תחומים מפיתוח וייעוץ אסטרטגי ועד היישום בפועל ליצירת שיטות ונהלי עבודה בכל רובדי העסק.

משרדי החברה ממוקמים בתל אביב ואנו עובדים עם עסקים בכל רחבי הארץ בתחום הייצור, השירותים, הבניה, הקמעונאות, תקשורת ועוד.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך…

תפריט